Na Podkarpaciu szczęśliwe życie kryje się w udanym małżeństwie
Mieszkańcy Podkarpacie najczęściej w Polsce wskazują udane małżeństwo jako warunek udanego życia – wynika z badania „Podejście Polaków do czynienia dobra” przeprowadzonego przez Kantar Millward Brown na zlecenie firmy Wawel S.A. Jest to najwyższy wynik w Polsce – dla porównania zdanie mieszkańców województwa podkarpackiego podziela 63% Polaków.
Czym są dobre uczynki?
Wyniki badań dowodzą, że czynimy dużo dobra na co dzień – aż 88% mieszkańców uczyniło w ostatnim tygodniu cos dobrego dla innych. Najczęściej był to miłe słowo (70%) i uśmiech (70%), które wbrew pozorom, są niezwykle istotne.
Polacy spontanicznie łączą czynienie dobra z wielkimi uczynkami, które realizowane są w ramach szeroko zakrojonych akcji społecznych, w które zaangażowane są duże grupy ludzi i duże pieniądze. Na co dzień nie zwracają uwagi na to, że dobrem, a raczej czynieniem dobra są też małe, drobne gesty, które wykonują w stronę innych ludzi. – mówi dr Tomasz Sobierajski, socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego. – Drobne uczynki ze strony innych, które najczęściej dajemy i najczęściej otrzymujemy tworzą swoistą „triadę dobra”: uśmiech, miłe słowo i miły gest. To pokazuje, jak niewiele trzeba nam i innym do tego, żebyśmy byli wobec siebie lepsi, życzliwsi, uważniejsi, dobrzy – komentuje ekspert.
Wiele twarzy dobra
Po analizie postaw wobec czynienia dobrych uczynków można zaobserwować silną korelację z wiekiem oraz płcią badanych. Osoby starsze i kobiety mają bardziej pozytywne postawy wobec czynienia dobra i uczenia dobra innych, w porównaniu z najmłodszą grupą wiekową (25-34 lata) i mężczyznami. Osoby młodsze bardziej skupiają się na konkretnych czynnościach (pomoc fizyczna, pomoc w pracy), w przeciwieństwie do starszego pokolenia, które przywiązują większą wagę do miłych gestów, uśmiechu i dobrego spojrzenia. Natomiast jako największą inspirację do czynienia dobra Polacy wskazywali motywację wewnętrzną – „po prostu tacy są” (62%). Dla sporej grupy osób (40%) ważne jest, żeby dzielić się z innymi swoją radością i szczęściem (40%), i/lub dać przykład innym (38%). Co czwarty badany wskazał jako wzór inne osoby, a prawie co piąty – religię. Wyniki wskazują również na zdolność mieszkańców naszego kraju do odczuwania empatii – 81% badanych zadeklarowało, że potrafi wczuć się w emocje innych ludzi. Z pełną stanowczością zadeklarował to co piąty respondent. Zdecydowana większość rodziców (97%) przyznała, że uczą swoje dzieci, że warto być dobrym dla innych.
Kiedy czujemy się dobrze, chcemy czynić dobrze
Dobre samopoczucie i chęć czynienia dobra są ze sobą ściśle powiązane. Aż 53% badanych mieszkańców województwa podkarpackiego przyznała, że łatwiej im dzielić się dobrem, kiedy sami są w dobrym nastroju. Czynienie dobra – co wynika z warunków psychospołecznych oraz z balansu procesów chemicznych w mózgu – jest niezwykle mocno skorelowane z tym, jak sami się czujemy. Im lepszy nasz nastrój i samopoczucie, tym chętniej realizujemy dobre uczynki wobec innych – podkreśla dr Tomasz Sobierajski.
Producent słodyczy Wawel, na zlecenie którego zostało zrealizowane badanie, również jest tego pewny. W misję marki wpisane jest inspirowanie ludzi do dobrych uczynków poprzez wprawianie ich w dobry nastrój w myśl hasła „Czujesz się dobrze, czynisz dobrze”. Wawel dąży do tego nie tylko poprzez produkcję wysokiej jakości słodyczy opartych na Dobrych Składnikach (bez barwników, sztucznych aromatów czy zbędnych konserwantów), które już same wywołują uśmiech na twarzy i chęć do dzielenia się życzliwością, ale też ułatwia Polakom czynienie dobra poprzez program społeczno-konsumencki Serce Rośnie. Biorąc udział w akcji konsumenci mogą przekazać realną kwotę pieniężną z zakupionych produktów na pomoc jednej z pięciu organizacji charytatywnych: Fundacji Anny Dymnej „Mimo Wszystko”, Fundacji „Wawel z Rodziną”, „Akademii Przyszłości” księdza Jacka Stryczka, Fundacji Jaśka Meli „Poza Horyzonty” i Fundacji Ewy Błaszczyk „Akogo?”. Łącznie w akcji Serce Rośnie Wawel przekazuje aż 2 500 000 zł.
przesłane/jaroslawinfo/informacja prasowa