Kształtowanie nawyków przyjaznych środowisku u dzieci jest najlepszą inwestycją w przyszłość naszej planety, zwłaszcza w obliczu postępujących zmian w przyrodzie. Jak podają autorzy badań wykonanych na zlecenie ONZ, blisko milion gatunków fauny i flory może niebawem przestać istnieć[1]. Tymczasem to właśnie zwierzęta i rośliny są dla dzieci najbardziej czytelnymi elementami natury. Dlatego też nauka szacunku do nich powinna stanowić pierwszy krok w proekologicznej edukacji najmłodszych.
Środowisko nas potrzebuje – na naukę nigdy nie jest za wcześnie
Nauka ekoempatii jest już nieodłącznym elementem edukacji przyrodniczej w klasach I-III, ale z powodzeniem można wprowadzać ją na etapie przedszkolnym. Dla dzieci, z natury ciekawych świata, proekologiczne postawy są często naturalne. Jak wskazują badania, dla wielu 8-latków, czynności takie jak segregowanie śmieci są zupełnie oczywiste – mali respondenci nauczyli się tego w przedszkolu i propagują te zachowania na co dzień.[2] Etap przedszkolny stanowi więc również dobry moment na wprowadzenie maluchów w świat roślin i zwierząt: naukę o ich znaczeniu, potrzebach i ochronie. Wiedzę tę dzieci najskuteczniej nabywają poprzez zabawę, ale też w praktyce, np. wspólnie dbając o przedszkolny ogródek, czy pomagając w opiece nad czworonożnym członkiem rodziny.